fbpx

Az adó saláta-törvény következő sarkalatos pontja az eÁFA rendszer. 2024. január 1-én indul a rendszer.  Visszacseng a fülemben egy ismerősöm mondata, amit másfél éve mondott, amikor első kanyaros próbálkozás volt az eÁFA rendszer bevezetése kapcsán: a könyvelőnek már az ÁFA-bevallással sem lesz dolga. Valóban így van?

Milyen lesz az eÁFA?

Valószínűsíthetően hasonló az eSZJA rendszerhez. Lesz egy NAV által készített ajánlás, amelyet vagy elfogadunk néhány esetleges módosítást követően, vagy hagyományosan a korábbiakhoz továbbra is a jól megszokott módon küldjük a bevallást. Tesztidőszak várhatóan nem lesz. Januárban majd megismerjük a rendszert élesben.

Lassan tényleg nem kell már könyvelő?

    Erre annyit tudok mondani, hogy semmi akadálya annak, hogy vállalkozóként csak simán elfogadd a NAV által kiajánlott eÁFA tervezetet. 

    De! Halkan jegyzem meg, hogy jelenleg 236 adókód van, ami közül el kell dönteni, hogy az adott számla melyik típusba tartozik ÁFA szempontjából. Igen, és ez a szám csak bővülni fog. Tekintve, hogy az ÁFA törvény közel 400 §-ból álló jogszabály. És kis túlzással szinte mindegyik paragrafus külön esetet taglal. 

    A rendszer az idő múlásával biztos egyre okosabb lesz. Ha igazak a hírek a NAV mesterséges intelligenciával kapcsolatos fejlesztéseiről, akkor ez borítékolható. Ezáltal az is elképzelhető, hogy öntanuló lesz a rendszer. De a rendszert mindenképpen egy embernek kell megtanítani. És a gépi automatizált eredményeket ellenőrizni kell. Ezt kifogja csinálni?! Te vagy a könyvelő?

    Ha a NAV csinálja a tervezetet, akkor vállalja is érte a felelősséget. Nem?!

    Sajnos nem. A vállalkozás a Tiéd, a jogszabályok betartása a Te kötelezettséged. Ismerjük a mondást: a törvény nem ismerése nem mentesít a betartása alól.

    Azt a példát gyakran mondom, hogy szeretek a NAV-tól állásfoglalást kérni. Az összes válasz végén ott a szöveg: Jelen válaszunk szakmai véleménynek minősül és semmilyen jogi erővel nem bír. Tehát, ha nem tudok valamit és kérdezek, kapok választ. De, ha mint hatóság én is tévedek, akkor így jártál…

    Még egy ‘apróság’

    Az ügyfélkapu/cégkapu rendszere nem a ‘legélesebb kés a fiókban’. Napi szinten szembesülünk a szakadozó rendszer problémáival, a ‘háromszori nekifutásra sem sikerül beküldeni az adatot’ című agymenésekkel. Van, hogy a rendszerek bizonytalansága miatt az 5 perces feladatot két-három óra alatt sem sikerül elvégezni. Ennek kiküszöbölésére olyan rendszereket használunk, amelyek közvetlen összeköttetésben vannak a NAV, a NÉBIH, az Önkormányzatok és más szervek rendszereivel. Figyelik, hogy mikor van lehetőség elküldeni az adatokat, és akkor küldik – akár éjszaka is -, amikor az a legoptimálisabb. Ezek a rendszerek egy-egy ügyfélre vetítve megérik az árukat, ha sok ember ügyeit intézzük. Viszont egy-egy vállalkozónak nem éri meg előfizetni a drága programokra.

    Szóval könyvelőre szükség lesz. De az is igaz, hogy előtérbe fognak kerülni azok a szakemberek, akik mellett nem száguld el a technológiai fejlődés. Váltani tudnak, meg tudnak újulni, és elsősorban a tanácsadásra fognak fókuszálni az adatrögzítés helyett.

    Ez a vállalkozókra is vonatkozik. A hozzáállásunkon jelentősen változtatni kell a következő években, mert nem fogjuk tudni kigazdálkodni a megnövekedett kiadásainkat. A tudatos vállalkozók, akik képesek és hajlandóak a folyamatos fejlődésre, bennük van a növekedési potenciál és mernek változtatni, fennmaradnak.

    Hogy mi lesz az igazi mikrovállalkozói réteggel, az egyéni vállalkozókkal, a 10-20 millió forintos bevételt termelő kis cégekkel? Azt még ködös homály fedi.

     

    Kérdésed van?

    Írj nekünk még ma. 48 órán belül munkatársunk felveszi Veled a kapcsolatot.

    Ha a telefonos kapcsolattartást preferálod inkább, akkor add meg telefonszámodat.

    Adatvédelmi nyilatkozat

    13 + 6 =

    2021-2023 Egyensúly ’96 Iroda Bt. – Minden jog fenntartva